Welcome back!

15 januari 2012 - Seoul, Zuid-Korea

Hallo allemaal,

De tijd vliegt! Niet alleen zijn de afgelopen 8 maanden in Nederland voorbij gevlogen met het vooruitzicht weer terug te gaan naar Korea maar ook de afgelopen 1,5 week zijn voorbijgevlogen.Voordat ik straks helemaal niet meer weet waar ik moet beginnen met al mijn belevenissen leek dit me dus wel een goed tijdstip om weer een blog te schrijven.

Het is zo goed om terug te zijn! Ondanks dat ik mij er de hele tijd van bewust ben geweest dat ik Korea en met name Seoul fantastisch vind is het nu ik terug ben nog leuker! De vlucht was lang maar comfortabel. Ik heb geen idee waar Finnair van leeft maar het vliegtuig richting Seoul was zo goed als leeg. Per rij van 8 stoelen zat er gemiddeld nog niet 1 iemand hele rijen waren leeg en op zn hoogst zat er 1 iemand. Goed ik had dus alle ruimte om heerlijk te slapen maar op de een of andere manier ben ik daar in het vliegtuig toch niet zo goed in.

Eenmaal aangekomen merk je toch wel dat het een voordeel is dat je alles al weet. Mijn ov kaart upgraden, de bus pakken en de weg naar het hostel vinden ging allemaal super gemakkelijk. Alleen jammer dat je dan na zoveel uur te hebben gereisd je ook nog je koffers 4 verdiepingen met de trap moet opsjouwen... Eenmaal aangekomen was ik gesloopt en ben ik eerst maar even gaan slapen. Na dit kleine beetje slaap is het sindsdien alleen maar een warm onthaal van vrienden geweest. Wat een verschil met vorig jaar!

De eerste avond ben ik met nana en sang hoon mijn favoriete koreaanse eten gaan eten en daarna nog wat koffie gedronken. De volgende dag was ook hera er bij en zijn we eerst met zn 3en gaan lunchen.  Ondertussen zijn we met mijn laptop in het restaurant het internet afgaan zoeken naar een kamer waar ik de aankomende 3 maanden kon verblijven. Al snel hadden zij wat koreaanse sites gevonden waar goshiwons opstonden. Goshiwons is meestal een verdieping vol met piepkleine kamertjes waar alles op en aanzit. Hierbij kan je kiezen op je ook een eigen douche en wc in je kamer wil of niet. Na wat telefoontjes konden we bij een paar gaan kijken en gingen we met Sang Hoons auto op pad. Godzijdank, hebben ze hier het idee dat vrouwen nu eenmaal het zwakkere ras zijn en dus hoefde ik dit keer niet mijn eigen koffers naar beneden en uiteindelijk in de goshiwon waar ik nu woon naar boven te sjouwen maar deed sang hoon dat.  Diezelfde middag was ik in het bezit van een KNALroze me bloemenprint ingerichte kamer vlakbiij de studentenwijken met bars en clubs en dichtbij mijn vrienden.

Ondanks dat ik zaterdag al mijn eigen kamer had werd ik toch nog uitgenodigd om het weekend bij hera thuis te slapen. Bij haar thuisaangekomen werd ik enorm hartelijk onthaalt door haar moeder met omhelsingen en een hoop enthousiast gebaar waar ik helaas niks van begreep. Als een soort hints tafereel en met hera als vertaler was het communiceren maar ondanks dat het communiceren wat lastig was voelde ik me er enorm welkom en thuis. Om de avond relaxed te eindigen gingen we daarna naar de Sauna en public bath voor wat ontspanning en werd het daarna een echt sleep over party met films kijken tot 3 uur snachts. De volgende ochtend had hera's al speciaal brood in huis gehaald als ontbijt en smiddags werd er ondanks dat ik niet echt heel veel honger had een enorm uitgebreid koreaanse lunch voor me gekookt. Oestersoep, noodles, rijst, kimchi, en fruit.. Voor mij op dat moment genoeg om een hele week van vol te zitten. Daarna zijn we nog even door de buurt gaan wandelen en zagen we vele koreanen hun working out doen. In alle wijken vind je midden op straat allerlei fitness apparatuur waarmee je kan trainen  en verder kan je hardlopen. Na hier het een en ander van geprobeerd te hebben kwamen we ook nog hera's broer met vrouw en zoontje tegen die ons meteen uitnodigde voor lunch bij hun thuis voor volgend weekend.

Al is iedereen doordeweeks natuurlijk een stukje drukker en kan je overdag weinig afspreken ben ik tot op vandaag nog geen dag alleen geweest. Maar ook al lijkt alsof ik hier alleen maar vakantie aan het houden ben ben ik hier uiteindelijk toch voor mijn afstudeeronderzoek. Een onderzoek waarbij de meeste professoren van te voren toch enige twijfels hadden. Voor de mensen die het nog niet helemaal duidelijk mijn onderzoek gaat om de Koreaanse werk cultuur en hun perceptie of de Europese werkcultuur en europese crisis. Wat uiteindelijk leid tot hun visie over hoe Europese bedrijven om zouden moeten gaan met de europese crisis.

Goed ondanks dat niet iedereen de indruk had dat dit me ging lukken ben ik tot nog toe zelf best tevreden met wat ik binnen een week bereikt heb. Hera nam me mee naar een soort engelse bijeenkomst in het CNN gebouw waar ik al meteen twee mensen vond die ik kon interviewen. Verder ben ik allerlei organisaties etc gaan afbellen en heb ik tot nu toe 6 mensen gevonden die ik kan interviewen en waarvan ik aankomende week de interviews ga inplannen. Verder had ik vanuit nederland gereageerd op een advertentie voor Dutch native speaker wat ik afgelopen vrijdag voor het eerst gedaan heb. Ik werk nu dus voor Hyundai mobiles en navigatie en het idee is dus dat zij een nieuw soort navigatie systeem in de autos willen installeren met mobiel muziek etc wat allemaal op spraak bestuurd kan worden. En ik ben dus nu voor de nederlandse markt. Wat inhoud dat ik eerst allerlei nederlandse zinnetjes in het systeem moet invoeren die het meest voor de handliggend zijn die mensen straks tegen zo systeem gaan zeggen. Zoals ik wil muziek luisteren... ik wil naar deze locatie enzovoort. Daarna moet ik die zinnen ook nog opnemen..waardoor het systeem de woorden dus moet gaan herkennen. Mochten het systeem het in de toekomst niet begrijpen dan hoor je mij stem dus bijvoorbeeld zeggen: Bedoelde u...blablabla. Goed het is wel leuk werk voor 1 dag per week maar boven alles is het mijn kans om bij een koreaans bedrijf binnen te zijn en te kunnen observeren wat er allemaal gebeurd. Verder heb ik er natuurlijk ook een aantal informanten kunnen scoren dus dat is ook wel weer fijn.

Aangezien afgelopen week dus eigenlijk prima verlopen was vond ik dat een leuk feest weekend wel op zn plaats was. Vrijdag avond ben ik met hera eerst wat wezen eten en daarna naar de bios om mission impossible te kijken. Gisteren zijn we eerst gaan shoppen en daarna met nog meer vrienden van vrienden etc ( uiteindelijk met zn 15en) eerst koreaanse gaan bbqen wat dus voornamelijk speklappen zijn op een bbqtje op tafel en veel bier en soju. Vervolgens zijn we naar een bar gegaan om nog meer te drinken en daarna nog naar een club om te dansen. Een zeer geslaagd avondje dus.

Tot nu toe is het een zeer fijne terugkomst geweest.Aankomende week zal weer een drukke week worden qua onderzoeken en verder is het volgende week Koreaans/ Chinees nieuw jaar, en om te voorkomen dat ik me ga vervelen omdat alles dan dicht is wil ik deze week nog even gaan kijken wat ik kan gaan doen volgende week.  Ik vermaak me hier prima!

Hoop dat bij jullie allemaal ook alles goed gaat!

Liefs,

Jolien Clijsen

1. Francis Clijsen:
    15 januari 2012
    Hey zussie,

Leuke blog!! En wat heb jij in een week veel gedaan!!!
    Erg leuk om te lezen allemaal!!

Heel veel liefs Frens
  2. Karlijn:
    15 januari 2012
    Heee Jo!!!!!
    Wat fijn zo een warm onthaal en goede start!
    Klinkt allemaal heerlijk!!
    Je kamer lijkt me ook echt iets voor jou met die roze bloemenprint :P
    xxxxxxxx
  3. matt:
    16 januari 2012
    Ha Jootje! WAt een succesverhalen. Zo leuk! Heb je wel moeten missen op mijn verjaardag gisteren ;(
    Hou me op de hoogt van al je belevenissen! XXX Matt
  4. Anna:
    18 januari 2012
    Hey Jo,

wat fijn te horen dat het zo goed gaat en je het naar je zin hebt. Wat super dat je onderzoek lekker gaat en zo snel al! xxx