couchsurfen, jimjilbang en het leven hier..

3 april 2011 - Seoul, Zuid-Korea

Lieve allemaal,

Het is al weer een tijdje geleden dat jullie wat van me gehoord hebben, dus bij deze weer een berichtje van mij. De afgelopen tijd is voorbij gevlogen en het is dan ook hard te geloven dat ik mijn laatste week in Seoul, en mijn laatste week onderzoek in ga.  De afgelopen tijd heb ik voor mijn onderzoek ontzettend veel geleerd en ben ik gewend geraakt aan het leven hier. Zo'n cultuurshock als ik in het begin had zo gewend ben ik nu. Ik heb een sociaal netwerk opgebouwd, vaste bijeenkomsten en ik ken zo langzamerhand de weg hier behoorlijk. Na volgende week verlaat ik deze enorme stad echter om de rest van Korea te zien. Aankomende week wordt dus een week van mijn onderzoek afronden, en van de meeste mensen afscheid, al hoewel ik sommige de laatste 3 dagen nog zal zien.

Naast mijn onderzoek heb ik de afgelopen weekenden dan ook vooral besteed om nog zoveel mogelijk te zien. 2 weken geleden ben ik naar Incheon geweest, de plaats net buiten Seoul waar het vliegveld ligt. In principe is de plaats zelf niet zo boeiend, maar het is bekend vanwege zijn grote Chinatown, wat zeker de moeite waard was om te zien. Na wat uren rondgedwaald te hebben door deze wijk en wat gegeten te hebben bij een Chinees restaurant ben ik vertrokken naar yeongpong-do, een klein eilandje. Sinds 2 weken geleden is  het weer stukken beter geworden met wat het hier voorheen was. Het is hier nu steeds rond de 15 C, ik weet het het is bij jullie zo af en toe warmer, maar als je -16 gewend bent danis 15 C echt al geweldig:D Die zaterdag was het zelfs rond de 20 C wat mij een goede reden leek om lekker aan het strand daar een boek te gaan lezen. Het uitzicht was prachtig alleen werd de ontspannenheid een beetje verstoord door de yellow dust. Yellow dust komt elke lente vanuit China en Mongolie naar Korea toe, en het houd in dat een massa geelzand met daarin allerlei chemicalien over korea heenvalt. Op sommige momenten zo erg dat de auto''s compleet onder het zand zitten. Toen ik eenmaal aan het strand was, gebeurde dit ook. Als je goed kijkt op de foto's zie je de waas als het ware voorbij gaan. Toch was het heerlijk om rustig op een strand te zitten. 'Savonds had ik met Yun afgesproken om samen wat te gaan eten. Veel koreaanse restauranten hebben in het midden van de tafel een soort van gaspit of bbq waar het eten bereid wordt. Deze keer was het een soort van bbq, je moet je het gourmetten een beetje voorstellen alleen dan zonder de pannetjes, wat speklappen der op en wat slablaadjes (want ja speklappen hoor in sla te wikkelen en dan op te eten) en het eten is klaar.

Afgelopen weekend ben ik eerst met 2 vrienden eerst gaan lunchen, dit keer met een pan. Een grote pan met soep en ingredienten wordt op de pit gezet en al op de tafel wordt alles gaar gekookt, waarnaar ieder met zn stokjes en lepel, uit de pan eet. Heel handig voor de afwassers want borden zijn dus niet nodig;) Na de lunch zijn we nog even naar een vlooienmarkt geweest, waar ik als enige buitenlander een attractie werd. Daarna ben ik met de bus vertrokken naar seoraksan national park. 1 van de mooiste national parken hier in Korea schijnt en dus een bezoekje waard. Omdat het leven me hier al duur genoeg is leek het me wel een optie om voor het eerst in mijn leven te gaan couchsurfen, voor de mensen die dit principe niet kennen, je zoekt iemand die een bank beschikbaar heeft in de plaats waar je naar toe gaat om daar gratis te slapen. Ik had een Amerikaanse jongen gevonden die dichtbij het national park engelse les geeft. Nadat we eerst tijdens het avondeten kennis hadden gemaakt hebben we daarna in zijn huis een film gekeken. Daarna zijn we naar een bar gegaan waar alle expats elke zaterdag uitgaan. Gezellig om ook een keer buitenlanders mee te maken en weer nieuwe mensen te leren kennen. Al snel was ik goede vrienden met de eigenaar van de tent met als gevolg dat ik naast een gratis slaap plaats ook een gratis avond uit had want wanneer ik me drankje bijna op had, gaf die me al weer een ander.  De volgende ochtend was ik dan ook enigszins moe, maar ondanks dat vastbesloten om de top van de berg te gaan beklimmen.  Doordat het 2 dagen daarvoor nog uren lang had gesneeuwd (het weer is hier soms nog raarder dan in Nederland) waren de berger nog bedekt met sneeuw. Het hiken was echter meer stijle trappen beklimmen en wat rotsen beklimmen. Hoe hoger ik kwam des te gladder het op sommige stukken werd, maar het was goed te doen. En het uitzicht was prachtig. Eenmaal boven was ik toch wel trots dat ik de top bereikt had, ik bedoel ik heb wel zwaardere bergen beklommen maar deze traden waren zo stijl dat ik af en toe het idee had dat ik de helft van mijn lichaam naar boven moest trekken per tree.

De volgende dag had ik dan ook enorme spierpijn. Wat is beter dan dat op te lossen met een heerlijk warme sauna. Samen met mijn huisgenoot ben ik dan ook naar de jimjilbang zoals dat hier heet vertrokken. De sauna gaat er hier echter alleen een stukje anders aan toe dan bij ons... Daar aangekomen kreeg ik wat handoeken aangereikt en daarnaast een tshirt en 3/4 kwart broek.  Het eerste gedeelte is gescheiden van elkaar, en bestaad uit verschillende baden en saunas die alleen voor vrouwen zijn. Daarnaast zijn er hoekjes waar je jezelf zolang kan schoon schrobben totdat je huid er zo beetje vanaf is. Goed aangezien ik met me huisgenoot was hadden we afgesproken na 30 minuten te verzamelen in de gezamenlijke ruimte. Verschillende grote ruimtes zijn er waar je ontspannen kan liggen, tv kan kijken en natuurlijk free wifi.  Daarnaast zijn er slaap ruimtes want de sauna is hier 24 uur per dag open en wordt dan ook (door reizigers gebruikt) als goedkope slaapplaats. Daarnaast zijn er natuurlijk de verschillende sauna's die een stuk ontspannender zijn dan die in Nederland. Geen houten zitjes, maar een vloer vol met stenen waar je op kan liggen, dit klinkt misschien heel hard maar is echt heel lekker.  Aangezien de ruimtes gemeenschappelijk zijn en je dus een tshirt en broek draagt.. moet je iets anders verzinnen dan een ijskoude douche.. en dus is er een iglo kamer waar je kan afkoelen.. Al met al was het een hele ontspannen ervaring.. al moet ik zeggen dat ik nog steeds moet lachen om de tshirts en broeken die je moet dragen.

Van de week ben ik in de avonden met wat vrienden naar een bar gegaan om wat te drinken ( en te eten wat alcohol gaat samen met eten) en heb ik me verder druk bezig gehouden met mijn onderzoek. Gisteren ben ik met 2 vrienden naar een sushibar geweest. Wat een genot... hier heb je 5 euro een all you can eat sushi buffet... En aangezien sushi echt aan mijn besteed is.. bleven we daar zo twee uur,rustig aan eten even laten zakken en weer de volgende lading.  Daarna ging 1 van mijn vriendinnen weg en bleef ik achter met een vriend waarmee ik nog wat ben gaan drinken. Onder het drinken heb ik getracht wat nederlands te leren, maar de uitspraak van de g is zo probleem dat het echt heel lachwekkend klinkt.Vandaag heb ik vooral veel aan mijn onderzoek gewerkt (morgen heb ik een deadline) maar omdat het zo lekker weer was wou ik er ook wel even uit. Ik ben daarom 1 van de paleizen wezen bezoeken. Het geluk was dat ik net op tijd was, want de wisseling van de wacht begon net. Het blijft leuk om dit soort dingen te zien, terwijl je tegerlijkertijd allerlei wolkenkrabbers en een hypermoderne stad om je heen ziet.  Na deze wisseling heb ik een tour door het paleis gedaan, wat erg mooi was. Vooral de grote pagoda was erg mooi,en had ik niet eerder gezien bij andere paleizen die ik bezocht had.  Nu ben ik weer thuisen moet ik nog even verder voor mijn deadline...

Deze week de laatste week voordat ik ga rondreizen.. het wordt dan ook een week van, naast het stressen voor mijn onderzoek, volop genieten van de laatste activiteiten met mijn vrienden hier en nog even genieten van de grote stad. Ik ben namelijk bang dat als ik terug ben in Utrecht ik het idee heb dat ik in een dorp woon, aangezien utrecht 1/80e is van Seoul.  De aankomende tijd dus nog even genieten van alle mogelijkheden in deze wereldstad.

Liefs,

Jolien

1. Jannij:
    Hoi Jolien,
    Wat leuk om je belevenissen weer mee te mogen lezen. Ik wens je heel veel succes toe deze week om je onderzoeken af te ronden. En daarna nog even genieten van het land. Wat gaat de tijd toch hard he, nog even en je bent weer thuis.
    Liefs Jannij.
  2. matt:
    3 april 2011
    wauw jootje! Wat mooi allemaal zeg! Die bergfotos...prachtig! Leuk om te horen dat je het zo naar je zin hebt! Veel liefs!
  3. Arno:
    3 april 2011
    Hee Jo! Leuk om weer een update van je te lezen en wat een vette foto's... Veel succes met je deadline en geniet van je laatste weken! Benieuwd naar je reisplannen. x Arno
  4. Anna:
    Hey jo,

leuk om weer over je avonturen te lezen! Nog maar een paar weken en dan kunnen we weer een utrechts terrasje pakken! xxx
  5. lydia:
    3 april 2011
    wat heb je weer schitterende foto's gemaakt!!!
    Die beelden... prachtig! En die wisseling van de wacht, wat een geluk dat je net op tijd er was, indrukwekkend hoor!

Heel veel succes met het afronden en het afscheid nemen.
    En veel plezier met rondreizen.

Liefs, mama
  6. Francis Clijsen:
    4 april 2011
    Hey Jolien,

Weer een kei leuke blog!!! Ik heb(als je het goed vind, maar dat is nu al te laat) Wies even mee laten lezen. Die moest ook wel lachen! Ik ga nu nog even je foto's bekijken, ben benieuwd!

Ik wens je kei veel succes met afscheid nemen en het afronden van je onderzoek! En het leukste natuurlijk het rondreizen!

Liefs van je kleine zusje
  7. Marieke:
    5 april 2011
    Fijne laatste dagen daar, leuk dat we weer een boel hebben kunnen mee-ervaren via je blog :-)

Liefs Marieke