Koreaans nieuwjaar, nieuwe carrieres en sneeuwpret

4 februari 2012 - Seoul, Zuid-Korea

Lieve allemaal,

Wow! Ik ben hier al weer een maand! De tijd vlieg angstvallig snel voorbij. Zo vlak voor het slapen gaan met een red ginseng maskertje op dan toch nog maar even snel tijd voor een update.

De afgelopen weken heb ik weer ontzettend veel meegemaakt niet alleen wat betreft mijn onderzoek maar zeker ook in mijn gezellige vrije tijd. Waar ik vorig jaar echt vlak voor het Koreaanse nieuwjaar aankwam en meteen vele traditionele spelletjes en andere optredens zag heb ik dit keer het Koreaanse nieuwjaar bij Hera en haar ouders thuis gevierd wat een hele andere ervaring was. De avond ervoor kwam ik er aan om eerst samen avond te eten met het hele gezin. Vervolgens een rustig avondje in de sauna/publiek bad. Na 'savond uiteindelijk toch laat op bed te liggen werden we de volgende ochtend vroeg wakker gemaakt. Toen ik eenmaal aangekleed was stond er een tafel vol eten in de kamer klaar. Al vorens we gingen eten werden er eerst psalm liederen gezongen en werden de voorouders vereerd. Daarna was het zoveel mogelijk eten. Het was een uitgebreide variatie van simpele rijst en kimchi, tot krab en (bewegende rauwe) inktvis en aardbeien en mandarijnen ( die laatste zijn hier trouwens zoveel beter dan in Nederland!) Hierna werd alles opgeruimd en gingen de ouders van Hera op de grond zitten. Als eerste maakte de broer van Hera met zijn vrouw en zoontje een buiging om hen een gelukkige nieuwjaar te wensen, waarna zij van de ouders alle drie een enveloppe met geld kregen. Vervolgens was het samen met Hera mijn beurt. Nadat me een minuut voor tijd nog werd ingefluisterd wat ik precies in het Koreaans moest zeggen, kwam het er tijdens mijn buiging al stotterend uit.  Desalniettemin kreeg ook in een envelop met geld en daar opgeschreven dat ze me alle goeds wensen.  In zoverre heb ik er een Koreanse familie bij. Dit laatste werd nog bevestigd toen ik even later mijn tanden wou gaan poetsen en mijn tandenborstel die op de badkamer lag weg was.  Na wat navragen bleek dat mijn tandenborstel was vervangen voor een nieuwe. Volgens moedersoog was mijn tandenborstel te oud en had ik een nieuwe nodig.  Zo werd opnieuw duidelijk dat er als een kind voor me gezorgd word.

Vlak na het Koreaans nieuwjaar werd ik uitgenodigd door een meisje dat ik had leren kennen bij een meeting. Zij werkt voor het grootste nationale engelse radiostation en of ik in haar show een uurtje te gast wou zijn. Wie wil dat nou niet. Dus afgelopen donderdag was het zover.. ik had de opnamen voor het radioprogramma. Normaal gesproken zouden er twee gasten zijn maar de andere gast had het tijdstip qua ochtend en avond verkeerd begrepen en was er dus niet.  Super apart om zo tv radio station binnen te lopen en dan plaats te nemen achter een microfoon met een koptelefoon op en dan maar doen alsof je een ontspannen gesprek aan het houden bent.  In het begin was het nog even wennen met welke afstand ik moest houden en ging het een beetje stroef. Maar na verloop van tijd vergeet je amper dat je nog radio aan het maken bent. Het onderwerp was alleen een beetje jammer.. bijgelovigheid. Daar heb ik vrij weinig mee en dus ook weinig over te vertellen. Daar kwam bij dat de voorbeelden die zij uit Nederland hadden opgezocht mij compleet niet bekend voor kwamen. Morgenavond (morgenochtend 11 u zondag 5 feb.) is het dan zover en wordt deze uitzending uitgezonden. Voor de mensen die mij dus een uurtje op de radio willen horen dat kan.. als je naar deze site gaat: http://www.arrirangradio.com dan zie je in het midden listen live en dan de fm optie.  Voor de mensen die gaan luisteren ik ben benieuwd wie deze bijgelovigheid verhalen wel kent en natuurlijk wat julie van mijn radio kwaliteiten vinden.

Donderdag was het op muziekaal gebied op meerder vlakken mijn geluksdag. Het was niet alleen mijn radiodebuut.. Na 2 avonden lang als een malle op een soort van marktplaats kaartjes proberen te krijgen voor BIG Show 2012.. van mijn favoriete Koreaanse boyband Bigbang http://www.youtube.com/watch?v=GaPJUfDHkjc is het me donderdagavond eindelijk gelukt!! Joehoe..ik weet hoe ernstig dit klinkt maar is toch wel een beetje een droom die in vervulling gaat. En met mij vele andere want elke avond waren de kaarten binnen 5 minuten uitverkocht. Helaas moet ik nog tot 4 maart wachten maar goed dat geeft me aan de andere kant weer wat tijd om de de koreaanse teksten nog een beetje in me hoofd te stampen via youtube.

Via facebook heb ik aardig wat statussen voorbij zien komen dat er in Nederland wat sneeuw ligt.. en volgens mij was niet iedereen daar blij mee. Hier in Korea is er de afgelopen tijd ook aardig wat sneeuw gevallen en de temperatuur behoorlijk gedaald naar een graad of -18 overdag.  Desalniettemin heb ik vandaag een dag vol sneeuwpret gehad.  Samen met Hera ben ik naar Taebaek gegaan waar het Koreaanse sneeuwfestival was. Tussen de bergen vind je een gebeid vol sneeuw/ijssculpturen, sleetje rijden van de berg af wat hera en ik er van maakte.. sneeuwgevechten en verdere sneeuwpret. Het pak sneeuw was er dik genoeg voor want als je ff stil bleef staan zakte je al snel tot aan je knieen toe in de sneeuw. Het was ontzettend koud maar ook ontzettend leuk en we hebben ons enorm vermaakt.

Ik ga nu nog even snel wat foto's uploaden, met ook wat activiteiten die ik wellicht niet genoemd heb.. teveel meegemaakt om allemaal hier op te noemen... en daarna lekker slapen!

Veel liefs,

Jolien

1. Lenie:
    4 februari 2012
    Meid wat geniet jij daar zeg en wat je allemaal meemaakt. Knap van je dat je dit allemaal aan durft.
    Er wordt daar ook goed voor je gezorgt gelukkig.
    Ik wens je daar veel plezier en succes met al dat nieuwe. Heel veel liefs en de groetjes van Cor en Lenie
  2. Ilse:
    5 februari 2012
    Klinkt alsof je een top tijd heb. Misschien moet je je supervisor mailen dat je ziek bent, mij werd namelijk aangeboden of ik langer wilde blijven en volgens mij zou jij dat wel zien zitten in Korea ;) succes xxx vanuit Mumbai
  3. Marco Seynaeve:
    5 februari 2012
    Hey jo,

Vind echt super knap van je allemaal wist dat dit jou ding was... Vind echt leuk om te lezen en te zien daar... Mijn grote stap is dat ik eigen huis heb gekocht en dus uit huis gaat haha tsja stap voor stap komen we een heel eind :)

Xxx geniet er van meis!!